Cübbeli Ahmet Hoca

Cübbeli Ahmet Hoca

Hayırlara anahtar, şerlere kilit olun

Hayırlara anahtar, şerlere kilit olun

Haf­ta­nın bay­ra­mı cu­ma ile, se­ne­nin iki bay­ra­mı dı­şın­da­ki mev­sim­le­ri bay­ra­ma çe­vi­re­cek şe­kil­de ba­zı 
amel­ler­le seç­kin kıl­mak meş­rû gö­rü­le­me­ye­ce­ği gi­bi, sı­nır­lar da­hi­lin­de Al­lâh-u Te­âlâ’­nın ayın­da Al­lâh-u Teâ­lâ yo­lun­da kur­ban ke­sip,  Al­lâh-u Te­âlâ’­nın kul­la­rı­na ye­dir­me­yi ya­sak­la­mak da ka­bul edi­le­mez.

RE­CEB-İ ŞE­RÎF­TE  FA­Zİ­LET­Lİ AMEL­LER KUR­BAN

Câ­hi­li­yet dev­rin­de Arap­lar, re­ceb-i şe­rî­fi oruç­lu ge­çi­rir ve on­da kur­ban ke­ser­ler­di. İs­lam ge­lin­ce Ra­sû­lül­lâh (Sal­lâl­lâ­hu Aley­hi ve Sel­lem) bu­nu ip­tal et­me­miş, bi­la­kis Mih­nef ib­ni Sü­leym (Ra­dı­yal­lâ­hu Anh)dan ri­va­ye­te gö­re:

 “Her se­ne, her ha­ne hal­kı­nın bir kur­ban bir de atî­re kes­me­si ge­re­kir ki bu, ‘Re­ce­biy­ye­’ is­mi ver­dik­le­ri­di­r” bu­yur­muş­tur. (Ebû Dâ­vûd, Da­hâ­ya, no:2788; Ne­sâ­î, el-Fe­râ:1, no:4235 7/167; İb­ni Mâ­ce, Edâ­hî, no:3125; Tir­mi­zî, Edâ­hî, no:1518; Ah­med ib­ni Han­bel, el-Müs­ned, 4/215) 

Bu ha­dis­ten do­la­yı, İb­ni Sî­rîn (Ra­dı­yal­lâ­hu Anh) re­ceb ayın­da ke­si­le­cek bu kur­ba­nı müs­te­hab say­mış­tır.
İmâm-ı Ah­med (Ra­dı­yal­lâ­hu Anh) bu gö­rü­şü Bas­ra eh­lin­den nak­let­miş, son dev­rin ha­dis eh­lin­den bir tâi­fe de bu gö­rü­şü ter­cih et­miş­tir.

VACİBİYYETİ İPTAL OLDU

Ebû Hu­rey­re (Ra­dı­yal­lâ­hu Anh)dan nak­le­di­len:

“A­tî­re yok­tu­r” (Bu­hâ­rî, el-‛A­kî­ka, Bâ­bu­’l-fe­ra­‛ı ve­’l-‛a­tî­re, no:5473-5474; Müs­lim, Edâ­hî, no:1976; İb­ni Mâ­ce, Ze­bâ­ih:2, no:3168, 2/1058; İb­nü­’l-Esîr, Câ­mi­‛u­’l-usûl, 7/511) ha­dîs-i şe­rî­fin­den do­la­yı,  son­ra­dan İs­lâm bu kur­ba­nın va­ci­biy­ye­ti­ni ip­tal et­miş­tir.

An­cak İmâm-ı Şâ­fi (Ra­dı­yal­lâ­hu Anh)ın da be­ya­nı vec­hi­le; bu­ra­da nef­ye­di­len va­cip ol­ma­sı­dır yok­sa müs­te­hab ol­ma­sı red­de­dil­me­miş­tir.

Ni­te­kim el­den gel­se, de­ğil re­ceb­de her ay kur­ban kes­mek gü­zel bir amel­dir. Yi­ne böy­le­ce ule­mâ, atî­re­nin nef­ye­dil­di­ği ha­dis­le il­gi­li ola­rak:

“Müş­rik­le­rin put­lar adı­na kes­tik­le­ri atî­re yok­tu­r”, “Kur­ban bay­ra­mın­da­ki kan akıt­ma­nın se­va­bı­na denk bir atî­re yok-­tu­r” gi­bi fark­lı yo­rum­lar da ge­tir­miş­ler­dir.

Veh­ha­bî âlim­le­ri­nin bu­nu ha­ram gi­bi de­ğer­len­dir­me­le­ri­nin il­mî hiç­bir da­ya­na­ğı yok­tur. En azın­dan İb­ni Ku­dâ­me (Ra­hi­me­hul­lâh)ın da de­di­ği gi­bi:

ŞİRK TEZLERİ

“Bu ha­dis, sün­net ol­ma­dı­ğı­nı ifa­de edi­yor, yok­sa ha­ram ve­ya mek­ruh gi­bi hü­küm­ler ver­mi­yo­r” de­me­le­ri ge­re­kir­ken, her ko­nu­da ol­du­ğu gi­bi bu­ra­da da, yo­rum­la­rı­nı ve saç­ma sa­pan şirk tez­le­ri­ni or­ta­ya koy­muş­lar­dır. 

Hal­bu­ki Hâ­ris ib­ni Amr (Ra­dı­yal­lâ­hu Anh)ın ri­va­ye­ti­ne gö­re, Ra­sû­lül­lâh  (Sal­lâl­lâ­hu Aley­hi ve Sel­lem) bu ko­nu­da­ki bir so­ru­ya:

 “Di­le­yen atî­re ke­ser, is­te­yen de kes­me­z” (Ne­sâ­î, Fe­r‛:1, no:4237 7/190) di­ye ce­vap bu­yur­muş­tur. 

Ebû Ra­zîn (Ra­dı­yal­lâ­hu Anh)ın: “Biz câ­hi­li­yet dö­ne­min­de, re­ceb­de kur­ban­lar ke­ser, hem ken­di­miz yer hem ge­len mi­sâ­fir­le­re ye­di­rir­di­k” şek­lin­de­ki so­ru­su­na:

 “Bun­da bir sa­kın­ca yok­tu­r” bu­yur­muş­tur. (Ne­sâ­î, no:4244, 7/193)

Nü­bey­şe (Ra­dı­yal­lâ­hu Anh)dan ri­va­ye­te gö­re de; Ku­rey­ş’­in bu hu­sus­ta izin is­te­me­si­ne kar­şı­lık Ra­sû­lül­lâh (Sal­lâl­lâ­hu Aley­hi ve Sel­lem):

 “Al­lâh-u Teâ­lâ için (ol­duk­tan son­ra) her­han­gi bir ay­da kur­ban ke­sin, Al­lâh-u Te­âlâ’­ya ita­at edin ve (fa­kir­le­ri) ye­di­ri­n” bu­yur­du­lar. (Ebû Dâ­vûd, Edâ­hî, no:2830 2/144; Ne­sâ­î, no:4243 7/192-193; İb­ni Mâ­ce, Ze­bâ­ih:2, no:3167, 2/1058; İb­nü­’l-Esîr, Câ­mi­‛u­’l-usûl, 7/506-507)

CUMA VE İKİ BAYRAM DIŞINDA

Do­la­yı­sıy­la haf­ta­nın bay­ra­mı cu­ma ile, se­ne­nin iki bay­ra­mı dı­şın­da­ki mev­sim­le­ri bay­ra­ma çe­vi­re­cek şe­kil­de ba­zı amel­ler­le seç­kin kıl­mak meş­rû gö­rü­le­me­ye­ce­ği gi­bi, sı­nır­lar da­hi­lin­de Al­lâh-u Te­âlâ’­nın ayın­da Al­lâh-u Teâ­lâ yo­lun­da kur­ban ke­sip, Al­lâh-u Te­âlâ’­nın kul­la­rı­na ye­dir­me­yi ya­sak­la­mak da 
ka­bul edi­le­mez.

Ar­tık if­rat ve tef­ri­ti bı­ra­kıp, is­ti­ka­met üze­re ha­yır­la­ra ko­şuş­ma­lı, ha­yır­la­ra anah­tar, şer­le­re ki­lit olun­ma­lı­dır. (İb­ni Re­ceb el-Han­be­lî, Le­tâ­ifü­’l-me­‛â­rif, sh:226-228; Ne­ve­vî, el-Mec­mû­‛, 8/445; Rav­za­tû­’t-tâ­li­bîn, 3/233; İb­ni Ku­dâ­me, eş-Şer­hu­’l-ke­bîr, 2/304-305)

GU­SÜL

Ha­dis-i şe­rif­te şöy­le ri­va­yet olun­muş­tur:  “Her kim re­ce­bin ba­şın­da, or­ta­sın­da ve so­nun­da yı­ka­nır­sa, 
ana­sı­nın ken­di­si­ni do­ğur­du­ğu gün­de­ki gi­bi gü­nah­la­rın­dan çı­kar.” (Sa­fû­rî, Nüz­he­tü­’l me­câ­lis, 1/139)

Hiç şüp­he­siz ki, ha­ram aya de­ğer ver­mek, onu gu­sül­le kar­şı­la­mak, or­ta­sın­da ve so­nun­da da mad­dî ve mâ­ne­vî kir­ler­den arın­ma­ya önem ver­mek, Al­lâh-u Te­âlâ’­nın de­ğer ver­di­ği şey­le­re tâ­zim ka­bi­lin­den­dir.

Böy­le ya­pan­la­rın, Al­lâh-u Te­âlâ’­nın:

 “Her kim Al­lâh-u Te­âlâ’­nın hür­met­li (ya­sak­lı ve de­ğer­li) kıl­dı­ğı şey­le­ri bü­yük tu­tar­sa, bu onun için Rab­bi ka­tın­da tam bir ha­yır­dı­r” (Hac Sû­re­si:30’dan) kavl-i şe­rî­fin­de va­ad edi­len son­suz ha­yır­la­ra nâ­il ola­cak­la­rı şüp­he­siz­dir.

Lİ­S­NI MU­HA­FA­ZA

Enes ib­ni Mâ­lik (Ra­dı­yal­lâ­hu Anh)ın ri­va­yet et­ti­ği bir ha­dîs-i şe­rîf­te Ra­sû­lül­lâh (Sal­lâl­lâ­hu Aley­hi ve Sel­lem) şöy­le bu­yur­muş­tur:

 “Her kim re­ceb ayın­da (ya­lan, gıy­bet, de­di­ko­du ve if­ti­ra gi­bi ha­ram­lar­dan) di­li­ni ko­rur­sa Al­lâh ona, Mün­ker ve Ne­kî­r’­in sor­gu­la­rı ânın­da huc­ce­ti­ni tel­kin eder (ce­va­bı­nı öğ­re­tir).” (İb­ni Asâ­kir, Tâ­rîh-u Me­dî­ne­ti Di­meşk, no:5121, 43/291-292)

SI­LA-İ RA­HİM

Enes ib­ni Mâ­lik (Ra­dı­yal­lâ­hu Anh)ın ri­va­yet et­ti­ği bir ha­dîs-i şe­rîf­te Ra­sû­lül­lâh (Sal­lâl­lâ­hu Aley­hi ve Sel­lem) şöy­le bu­yur­muş­tur:

“Her kim re­ceb ayın­da (ya­kın ve uzak ak­ra­ba­sı­nı ara­yıp so­ra­rak) sı­la-i ra­him­de bu­lu­nur­sa, Al­lâh-u Teâ­lâ onu dün­ya­da ve âhi­ret­te (bü­tün mu­rat­la­rı­na) ulaş­tı­rır ve ha­ya­tı­nın gün­le­ri bo­yun­ca, düş­man­la­rı­na kar­şı ona yar­dım eder.” 
(İb­ni Asâ­kir, Tâ­rîh-u Me­dî­ne­ti Di­meşk, no:5121, 43/291-292)

HAS­TA Zİ­YA­RE­Tİ

Enes ib­ni Mâ­lik (Ra­dı­yal­lâ­hu Anh)ın ri­va­yet et­ti­ği bir ha­dîs-i şe­rîf­te Ra­sû­lül­lâh (Sal­lâl­lâ­hu Aley­hi ve Sel­lem) şöy­le 
bu­yur­muş­tur:

“Her kim re­ceb ayın­da bir has­ta zi­ya­ret eder­se, Al­lâh-u Teâ­lâ kıy­met­li me­lek­le­ri­ne, onu zi­ya­ret et­me­le­ri­ni ve ken­di­si­ne se­lam ver­me­le­ri­ni em­re­der.” (İb­ni Asâ­kir, Tâ­rîh-u Me­dî­ne­ti Di­meşk, no:5121, 43/291-292)

CE­NA­ZE NA­MA­ZI

Enes ib­ni Mâ­lik (Ra­dı­yal­lâ­hu Anh)ın ri­va­yet et­ti­ği bir ha­dîs-i şe­rîf­te Ra­sû­lül­lâh (Sal­lâl­lâ­hu Aley­hi ve Sel­lem) şöy­le bu­yur­muş­tur:

 “Her kim re­ceb ayın­da bir ce­na­ze üze­ri­ne na­maz kı­lar­sa, di­ri di­ri gö­mü­len bir kız ço­cu­ğu­nu ha­ya­ta ka­vuş­tur­muş gi­bi (se­va­ba nâ­il) olur.” (İb­ni Asâ­kir, Tâ­rîh-u Me­dî­ne­ti Di­meşk, no:5121, 43/291-292)

YE­Dİ­RİP İÇİR­MEK

Enes ib­ni Mâ­lik (Ra­dı­yal­lâ­hu Anh)ın ri­va­yet et­ti­ği bir ha­dîs-i şe­rîf­te Ra­sû­lül­lâh (Sal­lâl­lâ­hu Aley­hi ve Sel­lem) şöy­le 
bu­yur­muş­tur:

 “Her kim re­ceb ayın­da bir mü­mi­ne bir ye­mek ye­di­rir­se, kı­yâ­met gü­nü Al­lâh onu, İb­râ­hîm ve Mu­ham­med (Aley­hi­mes­se­lâm)ın sof­ra­sı­na otur­tur. Bir yu­dum su içi­re­ne de, dam­ga­lı hâ­lis cen­net şa­ra­bın­dan içi­rir.” (İb­ni Asâ­kir, Tâ­rîh-u Me­dî­ne­ti Di­meşk, no:5121, 43/291-292)

FA­KİR GİY­DİR­MEK

Enes ib­ni Mâ­lik (Ra­dı­yal­lâ­hu Anh)ın ri­va­yet et­ti­ği bir ha­dîs-i şe­rîf­te Ra­sû­lül­lâh (Sal­lâl­lâ­hu Aley­hi ve Sel­lem) şöy­le
bu­yur­muş­tur:

“Her kim re­ceb ayın­da bir mü­mi­ni giy­di­rir­se, Al­lâh-u Teâ­lâ ona cen­net hul­le­le­rin­den bin hul­le giy­di­rir.” 
(İb­ni Asâ­kir, Tâ­rîh-u Me­dî­ne­ti Di­meşk, no:5121, 43/291-292)

Y­SÎN OKU­MAK

Âi­şe (Ra­dı­yal­lâ­hu An­hâ)dan ri­vâ­yet edi­len bir ha­dîs-i şe­rîf­te Ra­sû­lül­lâh (Sal­lâl­lâ­hu Aley­hi ve Sel­lem) şöy­le 
bu­yur­muş­tur:

 “Her kim re­ceb ayın­da sa­bah na­ma­zın­dan son­ra bir ke­re Ya­sîn Sû­re­si­’ni okur­sa, Al­lâh-u Teâ­lâ o ki­şi­nin el­li se­ne­lik gü­na­hı­nı ba­ğış­lar ve ka­bir azâ­bı­nı on­dan de­fe­der.” (Mu­ham­med ib­ni Ha­tî­rüd­dîn, el-Ce­vâ­hi­ru­’l-hams, sh:55)

KU­R’­ÂN HAT­Mİ

Enes ib­ni Mâ­lik (Ra­dı­yal­lâ­hu Anh)ın ri­va­yet et­ti­ği bir ha­dîs-i şe­rîf­te Ra­sû­lül­lâh (Sal­lâl­lâ­hu Aley­hi ve Sel­lem) şöy­le bu­yur­muş­tur:

 “Her kim re­ceb ayın­da Ku­r’­ân’­ı bir ke­re hat­me­der­se, ken­di­si­ne ve ana ba­ba­sın­dan her bi­ri­ne, in­ci ve mer­can­lar­la be­zen­miş bir taç giy­di­ri­lir ve o ki­şi kı­yâ­met gü­nü­nün deh­şe­tin­den emin olur.” (İb­ni Asâ­kir, Tâ­rîh-u Me­dî­ne­ti Di­meşk, no:5121, 43/291-292)

YE­Tİ­ME İK­RAM

Enes ib­ni Mâ­lik (Ra­dı­yal­lâ­hu Anh)ın ri­va­yet et­ti­ği bir ha­dîs-i şe­rîf­te Ra­sû­lül­lâh (Sal­lâl­lâ­hu Aley­hi ve Sel­lem) şöy­le 
bu­yur­muş­tur:

 “Her kim re­ceb ayın­da bir ye­ti­me ik­ram­da bu­lu­nur ve eli­ni ba­şı­na sü­rer­se, eli­nin dey­di­ği her kıl sa­yı­sın­ca Al­lâh-u Teâ­lâ ken­di­si için (bir gü­nah) ba­ğış­lar.” (İb­ni Asâ­kir, Tâ­rîh-u Me­dî­ne­ti Di­meşk, no:5121, 43/291-292)

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
OKUYUCULARIMIZIN DİKKATİNE !... Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Cübbeli Ahmet Hoca Arşivi